În vederea optimizării cash-flow-ului organizatiilor non-profit si deopotriva a planificarii fiscale a companiilor, dorim să vă prezentam în cele ce urmează tratamentul actual al sponsorizărilor.
Sponsorizarea este un act juridic prin care două persoane (fizice sau juridice) stabilesc transferul dreptului de proprietate asupra unor bunuri materiale sau mijloace financiare pentru a susţine unele activităţi fară scop lucrativ desfăşurate de către una dintre părţi, care poartă denumirea de beneficiar al sponsorizării.
Contract de sponsorizare este obligatoriu. Acesta se încheie în formă scrisă și trebuie să includă informații obligatorii cu privire la natura contractului, valoarea şi durata sponsorizării, precum şi a drepturilor şi obligaţiilor părţilor implicate.
Important de menționat este că persoanele fizice sau juridice din România nu pot efectua sponsorizări din surse obținute de la bugetul de stat, bugetele locale sau din alte fonduri publice. Sponsorizările pot fi acordate doar din sursele proprii, obținute din desfășurarea activităților curente.
De asemenea, beneficiarii de sponsorizari au dreptul sa foloseasca sumele primite din impozitul anual datorat in scopul desfasurarii activitatilor nonprofit.
Atunci când au loc sponsorizări de bunuri materiale, evaluarea acestora se realizează la valoarea lor reală din momentul predării către beneficiar, astfel:
- la prețul de vânzare al sponsorului, exclusiv TVA, în cazul în care bunurile sunt produse de către acesta;
- la prețul de cumpărare de pe piață, exclusiv TVA, în cazul în care bunurile sunt achiziționate în scopul sponsorizării, fapt care trebuie dovedit în baza documentelor justificative (factură sau chitanță fiscală de cumpărare);
- la valoarea în vamă pentru bunurile materiale primite din străinătate cu titlu de sponsorizare.
Din punct de vedere fiscal, entitățile ce efectuează sponsorizări beneficiază de următoarele facilități:
a) în cazul plătitorilor pe profit: au dreptul de deduce din impozitul pe profit până la incidența sumei plătite beneficiarului valoarea reprezentând nivelul minim dintre următoarele:
- valoarea calculată prin aplicarea a 0,75% la cifra de afaceri; și
- valoarea reprezentând 20% din impozitul pe profit datorat.
În cazul în care valoarea sponsorizării efectuate nu poate fi dedusă în integralitate în anul plății (conform criteriilor mai sus menționate), suma se reportează în următorii 7 ani consecutivi.
b) în cazul plătitorilor pe veniturile microintreprinderilor: scad sumele din impozitul pe veniturile microîntreprinderilor până la nivelul valorii reprezentând 20% din impozitul pe veniturile microîntreprinderilor datorat pentru trimestrul în care au înregistrat cheltuielile respective.
Dacă valoarea acordată drept sponsorizare este superioară nivelului reprezentând 20% din impozitul pe veniturile microîntreprinderilor, atunci diferența se reportează în următoarele 28 de trimestre consecutive.
Pentru a putea beneficia de această facilitate, beneficiarul sponsorizării trebuie să fie înscris, la data încheierii contractului, în Registrul entităților/unităților de cult pentru care se acordă deduceri fiscale.
De reținut este că aceste facilități nu se acordă în cazul:
- sponsorizării reciproce între persoane fizice sau juridice;
- sponsorizării efectuate de către rude ori afini până la gradul al patrulea inclusiv;
- sponsorizării unei persoane juridice fără scop lucrativ de către o altă persoană juridică care conduce sau controlează direct persoana juridică sponsorizată.
Bibliografie:
Legea nr. 32/1994 privind sponsorizarea
Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal