In 3 Aprilie 2022 a intrat in vigoare Legea 72/2022, prin care au fost introduse noi prevederi cu privire la diurne:

  • A fost realizata o uniformizare a tratamentului fiscal al diurnelor;
  • A fost introdus un al doilea plafon pentru stabilirea sumelor netaxabile;
  • A fost introdusa amnistia fiscala pentru diurnele recalificate aferente perioadei 1 Iulie 2015 – 3 Aprilie 2022;
  • Inspectia Muncii se va implica in reincadrarea obligatiilor fiscale privind diurnele.
  1. Tratamentul fiscal al diurnelor

1.1. Diurne acordate salariatilor

Pentru perioada desfasurarii activitatii in alta localitate in interesul serviciului, in tara sau in strainatate, potrivit legislatiei in domeniu, salariatii pot primi indemnizatii si sume (cunoscute cunoscute sub denumirea generica de diurne), altele decat cele acordate pentru acoperirea cheltuielilor de transport si cazare:

  • indemnizatie de delegare;
  • indemnizatie de detasare;
  • indemnizatie specifica detasarii transnationale;
  • prestatii suplimentare primite de salariati in baza clauzei de mobilitate,
  • precum si orice alte sume de aceeasi natura.

Astfel, incepand cu luna Mai 2022, indiferent despre ce sume dintre cele mentionate mai sus este vorba, angajatorii vor retine si vor plati Impozit pe salarii, Contributia la pensii, Contributia la sanatate si Contributia asiguratorie pentru munca, doar pentru partea ce depaseste plafonul neimpozabil stabilit astfel:

  • in tara, 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru indemnizatie, prin hotarare a Guvernului, pentru personalul autoritatilor si institutiilor publice, in limita a 3 salarii de baza corespunzatoare locului de munca ocupat (*);
  • in strainatate, 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru diurna, prin hotarare a Guvernului, pentru personalul roman trimis in strainatate pentru indeplinirea unor misiuni cu caracter temporar, in limita a 3 salarii de baza corespunzatoare locului de munca ocupat (*).

(*) Plafonul aferent valorii a 3 salarii de baza corespunzatoare locului de munca ocupat se calculeaza astfel:

3 * Salariul de baza / Numarul de zile lucratoare din luna respectiva * Numarul de zile din perioada de delegare/detasare/desfasurare a activitatii in alta localitate, in tara sau in strainatate.

1.2. Diurne acordate catre prestatori cu contract mandat

Pentru perioada deplasarii in alta localitate, in tara sau in strainatate, in interesul desfasurarii activitatii, administratorii, directorii, membrii directoratului, membrii consiliului de supraveghere si managerii primesc indemnizatii si orice alte sume de aceeasi natura, altele decat cele acordate pentru acoperirea cheltuielilor de transport si cazare.

Astfel, incepand cu luna Mai 2022, pentru aceste indemnizatii si sume, se vor retine si se vor plati Impozit pe salarii, Contributia la pensii, Contributia la sanatate si Contributia asiguratorie pentru munca, doar pentru partea ce depaseste plafonul neimpozabil stabilit astfel:

  • in tara, 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru indemnizatie, prin hotarare a Guvernului, pentru personalul autoritatilor si institutiilor publice, in limita a 3 remuneratii prevazute in raportul juridic (**);
  • in strainatate, 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru diurna, prin hotarare a Guvernului, pentru personalul roman trimis in strainatate pentru indeplinirea unor misiuni cu caracter temporar, in limita a 3 remuneratii prevazute in raportul juridic (**).

(**) Plafonul aferent valorii a 3 remuneratii prevazute in raportul juridic se calculeaza astfel:

3 * Remuneratie / Numarul de zile lucratoare din luna respectiva * Numarul de zile din perioada deplasarii;

 

  1. Inspectia Muncii implicata in reincadrarea obligatiilor fiscale privind diurnele

In urma controalelor realizate de organele competente ale Inspectiei Muncii, prin care se constata situatiile de delegare, detasare si detasare transnationala in care se pot afla salariatii, organele fiscale pot realiza o reincadrarea fiscala a sumelor acordate sub forma:

  • indemnizatiei de delegare,
  • indemnizatiei de detasare,
  • indemnizatiei specifice detasarii transnationale,
  • a prestatiei suplimentare acordate in baza clauzei de mobilitate, primite de salariati.

In baza documentelor prezentate de catre angajator, Inspectia Muncii, prin inspectoratele teritoriale de munca, are obligatia sa confirme natura veniturilor acordate sub forma indemnizatiei de delegare, indemnizatiei de detasare, inclusiv a indemnizatiei specifice detasarii transnationale, prestatiei suplimentare acordate in baza clauzei de mobilitate:

  • fie la cererea autoritatilor si institutiilor publice, precum si altor entitati;
  • fie din oficiu , ca urmare a actiunilor de control proprii – in acest caz rezultatul constatarilor se comunica organului fiscal competent din cadrul ANAF.

In aceste conditii, se recomanda acordarea unei mai mari atentii documentelor interne cu privire la delegare, detasare, detasare transnationala, respectiv calatorii in interesul activitatii companiei, dar si a clauzelor contractuale privind clauza de mobilitate.

 

  1. Amnistie fiscala pentru diurne recalificate

Se anuleaza diferentele de obligatii fiscale principale si/sau obligatiile fiscale accesorii stabilite de organul fiscal prin decizie de impunere emisa si comunicata contribuabilului, daca aceste obligatii fiscale:

  • sunt aferente perioadei 1 Iulie 2015 – 3 Aprilie 2022,
  • nu au fost achitate,
  • au aparut ca urmare a calificarii ulterioare de catre organul fiscal a sumelor reprezentand indemnizatii sau orice alte sume de aceeasi natura, primite pe perioada delegarii, detasarii sau desfasurarii activitatii pe teritoriul altei tari, de catre angajati ai angajatorilor romani care si-au desfasurat activitate pe teritoriul altei tari.

Daca aceste obligatii fiscale au fost stinse prin plata, compensare, executare silita, scutire, anulare, prescriptie, dare in plata si prin alte modalitati, acestea se pot restitui la cererea contribuabililor. Termenul de prescriptie a dreptului de a cere restituirea incepe sa curga de la data de 3 Aprilie 2022.

Anularea obligatiilor fiscale mai sus mentionate se efectueaza din oficiu de catre organul fiscal competent, prin emiterea unei decizii de anulare a obligatiilor fiscale, care se comunica contribuabilului.

Echipa noastră de profesionişti vă stă la dispoziţie pentru orice clarificări sau detalii suplimentare necesare în analiza Dumneavoastră. Informaţiile prezentate mai sus reprezintă doar un rezumat al aspectelor pe care le considerăm relevante în legislaţia publicată recent. Această informare legislativă nu este exhaustivă şi nu este destinată a fi utilizata drept consultanţă într-o anume chestiune dată. Invităm toti cititorii să ne contacteze pentru mai multe clarificări cu privire la orice aspect specific. Echipa Argus Audit şi asociaţii săi nu işi asumă răspunderea cu privire la acţiunile întreprinse de terţe părţi în legătură cu informaţiile prezentate în publicaţiile noastre în mod exclusiv.