In contextul crizei umanitare provocata de atacul armatei ruse asupra teritoriilor ucrainene, in care mii de oameni au fost nevoiti sa isi paraseasca locuintele si sa treaca granita spre Romania, Guvernul Romaniei a fost nevoit sa ia cateva masuri de protectie si intrajutorare imediata a acestor persoane.
Printre principalele masuri s-au numarat si adoptarea OUG 20/2022 si a ordinului MMSS 301/2022. Acestea instituie reguli care simplifica formalitatile ce trebuiau indeplinite de catre potentiali angajatori pentru a incadra in munca persoanele provenite din teritoriile afectate. De asemenea, prin intermediul acestora Guvenul ofera sprijinul si suportul Agentiilor pentru Ocuparea Fortei de Munca pentru gasirea unui nou loc de munca pe teritoriul Romaniei.
Astfel, un cetatean ucrainean, provenit din zonele de conflict, se poate inregistra cu pasaportul, cartea de identitate sau oricare alt document de care dispune la oricare Agentie de Ocupare a Fortei de Munca, manifestandu-si in acest mod intentia de a cauta un loc de munca in Romania. Datele personale ale acestuia, studiile, experientele profesioanale si calificarile trebuie declarate la inregistrare printr-o declaratie pe proprie raspundere, chiar daca acesta nu detine toate documentele necesare pentru a le putea dovedi. Modelul acestei declaratii este oferit de catre autoritati, ca anexa a ordinului MMSS 301/2022, in limba romana si ucrainiana.
Dupa inregistrare la ANOFM, cetatenii ucraineni pot beneficia, in mod gratuit, de toate masurile prevazute de Legea 76/2002 privind asigurarile de somaj si stimularea ocuparii fortei de munca.
De asemenea, aceeasi declaratie trebuie completata si in cazul in care cetateanul ucrainian isi gaseste locul de munca pe cont propriu, fara ajutorul ANOFM.
Din pacate, aceasta declaratie nu poate fi folosita in cazul profesiilor reglementate de legi speciale cum sunt profesiile din domeniul medical, arhitect etc.
Asa cum prevede OUG 20/2022 cetatenii ucraineni care intra legal pe teritoriul Romaniei si care nu solicita o forma de protectie potrivit Legii nr. 122/2006 privind azilul in Romania, pot fi incadrati in muncă fara avizul de angajare prevazut de OG nr. 25/2014 privind incadrarea in munca si detasarea strainilor pe teritoriul Romaniei. Acestora li se prelungeste dreptul de sedere in scop de munca fara obligativitatea obtinerii unei vize de lunga sedere pentru angajare in munca, asa cum era specificat in OUG 194/2004, republicata.
In cazul angajarii, in aceste conditii speciale, durata unui contract de munca, este determinata, pe perioada de maxim 12 luni, cu maxim doua prelungiri succesive de 6 luni. Celelalte conditii de baza specifice prezentate in Codul Muncii Legea 53/2003 raman valabile, de exemplu perioada de proba pentru verificarea abilitatilor profesionale.
Echipa noastră de profesionişti vă stă la dispoziţie pentru orice clarificări sau detalii suplimentare necesare în analiza Dumneavoastră. Informaţiile prezentate mai sus reprezintă doar un rezumat al aspectelor pe care le considerăm relevante în legislaţia publicată recent. Această informare legislativă nu este exhaustivă şi nu este destinată a fi utilizata drept consultanţă într-o anume chestiune dată. Invităm toti cititorii să ne contacteze pentru mai multe clarificări cu privire la orice aspect specific. Echipa Argus Audit şi asociaţii săi nu işi asumă răspunderea cu privire la acţiunile întreprinse de terţe părţi în legătură cu informaţiile prezentate în publicaţiile noastre în mod exclusiv.