Acest articol doreste sa aduca clarificarile necesare utile pentru toate partile implicate in tranzactii cu nerezidentii inainte de realizarea lor, cu scopul prevenirii potentialelor costuri suplimentare, amenzi si sanctiuni ce pot aparea ca urmare a nerespectarii reglementarilor in vigoare.
Astfel, prin tranzactii cu nerezidentii ne referim la orice tip de tranzactie (cumparare/vanzare de bunuri/servicii) cu orice persoana juridica straina, orice persoana fizica nerezidenta sau orice alta entitate straina care nu este înregistrata in Romania.
Pentru o intelegere cat mai buna, vom analiza structurat pe tipuri de tranzactii.
1. Achizitie de bunuri intracomunitare:
Orice societate are dreptul de a efectua achizitii intracomunitare de bunuri cu o valoare mai mica de 10.000 euro (34.000 lei) anual, fara a fi inregistrata in scopuri de TVA.
Dupa atingerea acestui plafon, entitatea are obligatia de a se inregistra in scopuri de TVA si a aplica sistemul “taxarii inverse”.
In vederea aplicarii sistemului de “taxare inversa” trebuie sa intrati in posesia facturii fiscale emise de furnizor cuprinzand toate elementele obligatorii mentionate de Codul Fiscal, cat si a dovezii transportului (CMR) dintr-o tara in alta.
Atentie:Achizitia de bunuri de peste 10.000 euro anual fara inregistrarea in scopuri de TVA in prealabil poate atrage instituirea unor amenzi de la 1.000 lei la 5.000 lei pentru persoanele juridice incadrate in categoria contribuabililor mijlocii si mari si cu amenda de la 500 lei la 1.000 lei, pentru celelalte persoane juridice pentru fiecare declaratie nedepusa in termenul legal, cat si a unor penalitati si majorari de intarziere in declarare si plata.
2. Achizitie de servicii intracomunitare:
Pentru achizitiile de servicii, inainte de a primi servicii intracomunitare orice societate trebuie sa fie inregistrata in scopuri de TVA.
Atentie:In caz contrar, poate suporta riscul mai sus mentionat, de a plati amenzi de la 1.000 lei la 5.000 lei pentru persoanele juridice incadrate in categoria contribuabililor mijlocii si mari si cu amenda de la 500 lei la 1.000 lei, pentru celelalte persoane juridice pentru fiecare declaratie nedepusa in termenul legal, cat si a unor penalitati si majorari de intarziere in declarare si plata.
In acelasi timp, deoarece serviciile sunt mai greu de demonstrat de a se fi efectuat, este important pentru societate sa detina toate documentele necesare justificarii prestarii lor respectiv:
- existenta contractului intre cele doua parti;
- factura fiscala cuprinzand toate elementele obligatorii mentionate de Codul Fiscal;
- rapoarte si anexe ale facturii care sa detalieze serviciile prestate.
Mentionam ca daca furnizorul extern presteaza servicii pe teritoriul Romaniei, societatea din Romania este obligata la depunerea la autoritatile fiscale a formularului 017 „Declaratie de inregistrare a contractelor/documentelor care justifica prestarile efective de servicii pe teritoriul Romaniei, initiale/aditionale(conexe), incheiate cu persoane juridice straine sau persoane fizice nerezidente”.
Atentie:Nedeclararea acesteia va atrage pentru societate o amenda de la 1.000 lei la 5.000 lei pentru persoanele juridice incadrate in categoria contribuabililor mijlocii si mari si de la 500 lei la 1.000 lei, pentru celelalte persoane juridice.
Serviciile pentru care exista obligatia depunerii formularului 017 sunt cele de natura lucrarilor de constructii, de montaj, activitatilor de supraveghere, activitatilor de consultanta, de asistenta tehnica si a oricaror altor servicii.
Deoarece declaratia se completeaza si se depune pentru fiecare contract sau document care justifica prestarile efective de servicii efectuate pe teritoriul Romaniei, in termen de 30 de zile de la data incheierii contractelor sau de la data emiterii oricaror documente prevazute de lege, recomandam informarea departamentului financiar-contabil/a prestatorului de servicii contabile incheierii acestor contracte cat mai curand posibil.
De asemenea, furnizorii externi trebuie informati corespunzator ca prestarea de servicii pe teritoriul Romaniei, poate genera sediu permanent in Romania, in anumite conditii si poate da dreptul autoritatilor fiscale romane sa solicite impozitarea corespunzatoare a sediului permanent in Romania.
Conform Codului Fiscal, nerezidentii care obtin venituri impozabile din Romania au obligatia de a plati impozit pentru aceste venituri tot in Romania.
Cota standard aplicabila in raport cu impozitarea veniturilor obtinute de nerezidenti din prestarea de servicii este de 16%. Societatile nerezidente sunt cele prezentate mai jos:
- 5% pentru veniturile din dividende;
- 16% in cazul oricaror altor venituri impozabile obtinute din Romania;
- Pentru plati efectuate de entititati din Romania catre conturile bancare ce apartin unor societati nerezidente, deschise in tari care nu au incheiat cu Romania un acord de schimb de informatii si doar daca aceste plati rezulta din tranzactii care se dovedesc a fi artificiale, cota de impozitare aplicabila este de 50%.
Astfel, in concordanta cu prevederile Codul Fiscal si ale conventiilor de evitare a dublei impuneri dintre Romania si tarile cu care entitatea din Romania are relatii contractuale, inainte de efectuarea platilor reprezentand achizitii de servicii cu nerezidentii, societatea din Romania trebuie sa obtina de la funizorul extern un certificat de rezidenta fiscala valid emis de autoritatea fiscala din tara de rezidenta a partenerului. Pe baza acestuia, societatea din Romania va aplica cea mai favorabila cota de impozitare dintre legislatia din Romania si Conventia de Evitare a Dublei Impuneri sau Directive EU.
In lipsa acestui certificat, societatea din Romania va aplica prevederile Codului Fiscal in vederea impozitarii veniturilor partenerului, considerand neta plata efectiva catre prestatorul nerezident. In cazul in care suma facturata s-a platit integral, fara a fi fost retinut impozitul la sursa pe veniturile nerezidentilor, se va aplica in mod corespunzator sistemul sutei majorate.
Pentru intelegerea acestui sistem, de suta majorata, consideram ca cel mai elocvent este prezentarea unui exemplu practic.
Considerand ca o societate din Grecia presteaza catre o societate din Romania servicii de consultanta in valoare de 1.000 euro, avem doua variante posibile de impozitare:
- Daca societatea din Romania obtine inainte de efectuarea platii serviciului certificatul de rezidenta fiscala din partea furnizorului, atunci se va aplica cea mai favorabila cota de impozitare dintre Codul Fiscal (16%) si Conventia de Evitare a Dublei Impuneri dintre Romania si Grecia (0%), societatea fiind exceptata de la plata impozitului;
- Daca societatea din Romania nu obtine certificatul de rezidenta fiscala din partea furnizorului inainte de efectuarea platii serviciului si decide sa plateasca integral factura furnizorului, atunci va aplica pentru calculul impozitului sistemul de suta majorata ceea ca inseamna ca va declara si plati catre statul roman suma de 190 euro (1.000 euro * 16%/84%).
In acelasi timp, pentru societatile platitoare de impozit pe profit, impozitul rezultat in urma aplicarii sistemului de suta majorata reprezinta cheltuieli nedeductibile la calculul impozitului pe profit.
Avand in vedere toate argumentele mentionate mai sus, accentuam importanta obtinerii certificatului de rezidenta fiscala din partea partenerilor externi inainte de efectuarea platilor serviciilor prestate de nerezidenti.
3. Livrari de bunuri catre nerezidenti:
Scutirea de taxa pentru livrarile intracomunitare de bunuri se justifica pe baza urmatoarelor documente:
a) factura in care trebuie sa fie mentionat codul de inregistrare in scopuri de TVA atribuit cumparatorului in alt stat membru;
b) documentul care atesta ca bunurile au fost transportate din Romania in alt stat membru; si, dupa caz,
c) orice alte documente, cum ar fi: contractul/comanda de vanzare/cumparare, documentele de asigurare.
Acest subiect a fost deja prezentat de noi pe larg intr-un articol anterior, pe care il puteti accesa la link-ul de mai jos:
4. Prestari de servicii catre nerezidenti:
Scutirea de taxa pentru prestarile intracomunitare de servicii se justifica pe baza urmatoarelor documente:
- contract cu partenerul;
- factura in care trebuie sa fie mentionat codul de inregistrare in scopuri de TVA atribuit cumparatorului in alt stat membru;
- raport activitatea care sa sustine prestarea serviciului.
Tranzactiile cu nerezidentii cu bunuri si servicii genereaza implicatii fiscale la nivelul companiilor, cu impact important pe cash-flow si rezultatele curente. Un aspect foarte sensibil, cu implicatii atat in impozitare directe cat si indirecte, este reprezentat de tranzactiile cu partile afiliate, care trebuie intotdeauna sa respecte principiul valorii de piata. Vom detalia tranzactiiile cu partile afiliate intr-un articol viitor dedicat acestui subiect in totalitate.
Recomandam cu tarie obtinerea tuturor documentelor inainte de realizarea acestor tranzactii si dialogul consultativ a priori cu responsabilii pentru contabilitatea si fiscalitatea firmei dumneavoastra.
Echipa noastră de profesionişti vă stă la dispoziţie pentru orice clarificări sau detalii suplimentare necesare în analiza Dumneavoastră. Informaţiile prezentate mai sus reprezintă doar un rezumat al aspectelor pe care le considerăm relevante în legislaţia publicată recent. Această informare legislativă nu este exhaustivă şi nu este destinată a fi utilizata drept consultanţă într-o anume chestiune dată. Invităm toti cititorii să ne contacteze pentru mai multe clarificări cu privire la orice aspect specific. Echipa Argus Audit şi asociaţii săi nu işi asumă răspunderea cu privire la acţiunile întreprinse de terţe părţi în legătură cu informaţiile prezentate în publicaţiile noastre în mod exclusiv.