Codul Muncii – Legea nr. 53/2003 a fost modificată începând cu octombrie 2022, iar noi am selectat cele mai relevante modificări prezentandu-le pentru dumneavoastra in acest articol, astfel:

  • Persoana selectată în vederea angajării ori salariatul, va fi informată cu privire la cel puţin următoarele elemente:

b) locul de muncă sau, în lipsa unui loc de muncă fix, posibilitatea ca salariatul să îşi desfăşoare activitatea în locuri de muncă diferite, precum şi dacă deplasarea între acestea este asigurată sau decontată de către angajator;

k) salariul de bază, alte elemente constitutive ale veniturilor salariale, evidenţiate separat, periodicitatea plăţii salariului la care salariatul are dreptul şi metoda de plată;

l) durata normală a muncii, exprimată în ore/zi şi/sau ore/săptămână, condiţiile de efectuare şi de compensare sau de plată a orelor suplimentare, precum şi, dacă este cazul, modalităţile de organizare a muncii în schimburi;

n) durata şi condiţiile perioadei de probă, dacă există;

p) dreptul şi condiţiile privind formarea profesională oferită de angajator;

q) suportarea de către angajator a asigurării medicale private, a contribuţiilor suplimentare la pensia facultativă sau la pensia ocupaţională a salariatului, în condiţiile legii, precum şi acordarea, din iniţiativa angajatorului, a oricăror alte drepturi, atunci când acestea constituie avantaje în bani acordate sau plătite de angajator salariatului ca urmare a activităţii profesionale a acestuia.

  • Fişele de post devin obligatorii si pentru salariaţii microîntreprinderilor
  • În cazul în care persoana selectată în vederea angajării ori salariatul, după caz, urmează să îşi desfăşoare activitatea în străinătate, angajatorul are obligaţia de a-i comunica în timp util, înainte de plecare, informaţiile prevăzute şi informaţii referitoare la: ţara sau ţările.
  • În situaţia în care angajatorul nu informează salariatul cu privire la toate elementele prevăzute de prezenta lege, acesta poate sesiza Inspecţia Muncii.
  • Este interzisă stabilirea unei noi perioade de probă în cazul în care, în termen de 12 luni, între aceleaşi părţi se încheie un nou contract individual de muncă pentru aceeaşi funcţie şi cu aceleaşi atribuţii.
  • Orice salariat are dreptul de a munci la angajatori diferiţi sau la acelaşi angajator, în baza unor contracte individuale de muncă, fără suprapunerea programului de muncă, beneficiind de salariul corespunzător pentru fiecare dintre Niciun angajator nu poate aplica un tratament nefavorabil salariatului care îşi exercită acest drept.
  • Orice salariat are dreptul de a solicita trecerea pe un post vacant care îi asigură condiţii de muncă mai favorabile dacă şi-a încheiat perioada de probă şi are o vechime de cel puţin 6 luni la acelaşi angajator. Angajatorul are și dreptul să răspundă motivat, în scris, în termen de 30 de zile de la primirea solicitării salariatului. .
  • Drepturile dobândite de salariat anterior momentului suspendării contratelor individuale d emuncă, din inițiativa salariatului şi la art. 1521 (concediului de îngrijitor salariatului în vederea oferirii de către acesta de îngrijire sau sprijin personal unei rude sau unei persoane care locuieşte cu salariatul) ori absentării de la locul de muncă în condiţiile prevăzute la art. 1522 (situaţii neprevăzute, determinate de o situaţie de urgenţă familială cauzată de boală sau de accident), se menţin pe toată durata concediului, respective a perioadei de absență.
  • Concedierea salariaţilor este interzisă și în următoarel cazuri: pentru exercitarea, în condiţiile legii, a dreptului la grevă şi a drepturilor sindicale; pentru exercitarea drepturilor prevăzute la art. 17 alin. (3) (informare), art. 18 alin. (1) (informare), art. 31 (verificarea aptitudinilor), art. 39 alin. (1) (drepturile salariatului), art. 85 (perioada de probă) şi art. 194 alin. (2) (formare profesională). 
  • Concedierea salariaţilor nu poate fi dispusă nici pe durata efectuării concediului paternal şi a concediului de îngrijitor sau pe durata absentării de la locul de muncă în condiţiile unor situaţii neprevăzute, determinate de o situaţie de urgenţă familială cauzată de boală sau de accident.
  • Salariaţii care consideră că au fost concediaţi pentru exercitarea drepturilor pot solicita angajatorului să prezinte, în scris, suplimentar, motivele pe care s-a fundamentat decizia privind concedierea.
  • La stabilirea duratei concediului de odihnă annual, se include din octombrie 2022 și (1) concediului paternal, (2) concediul de îngrijitor şi (3) perioada absenţei de la locul de muncă în condiţiile in care se consideră perioade de activitate prestată.
  • Codul Muncii introduce obligativitatea acordării concediului de îngrijitor de 5 zile lucrătoare într-un an calendaristic, la solicitarea scrisă a salariatului.
  • Salariatul are dreptul de a absenta de la locul de muncă în situaţii neprevăzute, determinate de o situaţie de urgenţă familială cauzată de boală sau de accident, care fac indispensabilă prezenţa imediată a salariatului, în condiţiile informării prealabile a angajatorului şi cu recuperarea perioadei absentate până la acoperirea integrală a duratei normale a programului de lucru a salariatului, pentru o perioadă de 10 zile lucrătoare întrun an calendaristic.
  • In ceea ce privește Regulamentul Intern, Codul Muncii prevede că Angajatorul are obligaţia de a aduce la cunoştinţa fiecărui salariat prevederile Regulamentului Intern, în prima zi de lucru, şi de a face dovada îndeplinirii acestei obligaţii, inclusiv în format electronic, cu condiţia ca, în acest din urmă caz, documentul să fie accesibil salariatului şi să poată fi stocat şi printat de către acesta. Regulamentul Intern îşi produce efectele faţă de salariat de la momentul luării la cunoştinţă a acestuia.

Echipa noastră de profesionişti vă stă la dispoziţie pentru orice clarificări sau detalii suplimentare necesare în analiza Dumneavoastră. Informaţiile prezentate mai sus reprezintă doar un rezumat al aspectelor pe care le considerăm relevante în legislaţia publicată recent. Această informare legislativă nu este exhaustivă şi nu este destinată a fi utilizata drept consultanţă într-o anume chestiune dată. Invităm toti cititorii să ne contacteze pentru mai multe clarificări cu privire la orice aspect specific. Echipa Argus Audit şi asociaţii săi nu işi asumă răspunderea cu privire la acţiunile întreprinse de terţe părţi în legătură cu informaţiile prezentate în publicaţiile noastre în mod exclusiv.