Atragem atentia asupra urmatoarelor aspecte legate de obligativitatea angajatorilor de a asigura securitatea si sanatatea salariatilor in toate aspectele legate de munca (Codul Muncii – Titlul V, Cap.1, art.175).
Legea nr. 319/2006 a securitatii si sanatatii in munca contine urmatoarele prevederi care vizeaza obligativitatea evaluarii riscurilor:
- 7, alin. 4, lit. a: Angajatorul are obligatia sa evalueze riscurile pentru securitatea si sanatatea lucratorilor, inclusiv la alegerea echipamentelor de munca, a substantelor sau preparatelor chimice utilizate si la amenajarea locurilor de munca.
- 12, alin. 1, lit. a: Angajatorul are obligatia sa realizeze si sa fie in posesia unei evaluari a riscurilor pentru securitatea si sanatatea in munca, inclusiv pentru acele grupuri sensibile la riscuri specifice.
- 13, lit. b: pentru asigurarea conditiilor de securitate si sanatate in munca si pentru prevenirea accidentelor de munca si a bolilor profesionale, angajatorii au obligatia sa intocmeasca un plan de prevenire si protectie compus din masuri tehnice, sanitare, organizatorice si de alta natura, bazat pe evaluarea riscurilor, pe care sa il aplice corespunzator conditiilor de munca specifice unitatii.
Mai mult, H.G. nr. 1425/2006 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii securitatii si sanatatii in munca nr. 319/2006, la Art. 15, alin. 1, pct. 1 precizeaza ca, prima dintre activitatile de prevenire si protectie desfasurate in cadrul intreprinderii si/sau unitatii este reprezentata de identificarea pericolelor si evaluarea riscurilor pentru fiecare componenta a sistemului de munca respectiv executant, sarcina de munca, mijloace de munca/echipamente de munca si mediul de munca pe locuri de munca/posturi de lucru.
Evaluarea riscului de accident și îmbolnăvire profesională este o procedură reglementată asa cum a fost mentionat mai sus, ca parte integrantă din documentația ce ține de Securitatea și Sănătatea în Muncă.
Evaluarea si planul de prevenție sunt documente dinamice, ce trebuie să fie actualizate ori de câte ori apar situatii noi, legate de Securitatea și Sănătatea în Muncă si pot afecta activitatea angajatorului.
Astfel, Ordinul 874/81/2020 a adus o serie de precizări cu privire la evaluarea mai sus mentionata, in cazul riscului de infectare cu SARS-CoV-2:
- medicul de Medicina Muncii face evaluarea de risc;
- are obligația monitorizării stării de sănătate a angajaților;
- va face instruirea angajaților în ceea ce privește securitatea și sănătatea în muncă.
Atentie: In cazul in care angajatorul nu respecta obligatiile prevazute de legislatia in vigoare, pe langa riscul de imbolnaviri profesionale in cadrul companiei exista si riscul de contravenție, care se sancționează cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei.