Adoptată la sfârșitul anului 2024, Ordonanța de Urgență nr. 156/2024, supranumită „Ordonanța Trenuleț,” introduce o serie de modificări fiscale semnificative, inclusiv în ceea ce privește impozitele pe dividende.

Aceste schimbări fac parte dintr-un pachet mai larg de măsuri menite să crească veniturile la bugetul de stat.

Principalele modificări privind impozitarea dividendelor

Dividendele distribuite după 1 ianuarie 2025 vor fi supuse noii cote de impozit de 10%.

Obligația de calcul și reținere a impozitului revine persoanelor juridice care plătesc dividendele.

Pentru dividendele distribuite în baza situațiilor financiare interimare întocmite în 2024, se aplică o cotă de impozit de 8%, fără recalcularea impozitului pe dividendele respective, după regularizarea acestora pe baza situațiilor financiare anuale aferente exercițiului financiar 2024, aprobate potrivit legii (in termen de 30 de zile de la aprobarea lor de catre Adunarea Generală a Acționarilor, impreună cu raportul de audit aferent situațiilor financiare interimare, pentru societățile care sunt obligate să efectueze audit statutar).

În cazul contribuabililor care au optat pentru un exercițiu financiar diferit de anul calendaristic, prevederile privind impozitul pe dividende intră în vigoare în prima zi a anului fiscal modificat care începe în anul 2025.

Concluzii

Ordonanța de Urgență 156/2024 introduce o schimbare semnificativă în regimul fiscal al dividendelor, marcând o creștere a sarcinii fiscale pentru investitori și companii.

Deși aceste măsuri sunt justificate de nevoia de a crește veniturile la buget, efectele lor asupra competitivității economiei românești și asupra comportamentului investitorilor rămân de urmărit în perioada următoare.

Autor : Valentin Bradeanu

Echipa noastră de profesionişti vă stă la dispoziţie pentru orice clarificări sau detalii suplimentare necesare în analiza Dumneavoastră. Informaţiile prezentate mai sus reprezintă doar un rezumat al aspectelor pe care le considerăm relevante în legislaţia publicată recent. Această informare legislativă nu este exhaustivă şi nu este destinată a fi utilizata drept consultanţă într-o anume chestiune dată. Invităm toti cititorii să ne contacteze pentru mai multe clarificări cu privire la orice aspect specific. Echipa Argus Audit şi asociaţii săi nu işi asumă răspunderea cu privire la acţiunile întreprinse de terţe părţi în legătură cu informaţiile prezentate în publicaţiile noastre în mod exclusiv.