1. Manualul de politici contabile:

    Observatie:

Obligativitatea unui manual de politici contabile precum si existența unei proceduri de aplicare a acestui manual este prevazuta la pct. 575 din OMFP 1802/2014.

Descriere:

Politicile contabile reprezinta principiile, bazele, conventiile, regulile si practicile specifice aplicate de o entitate la intocmirea si prezentarea situatiilor financiare anuale.

Legislatia contabila nu prevede un format obligatoriu al manualului, de asemenea nu prevede daca trebuie listat sau poate fi pastrat in format electronic. Oricare din variante este acceptata.

Risc:

Cei care nu detin un astfel de manual risca amenzi cuprinse intre  300 si 4.000 lei.

Recomandare:

Recomandam pregatirea manualului de politici si proceduri contabile atat pentru respectarea legislatiei, cat si pentru scopurile interne ale companiei si un management financiar mai performant.

         2. Inventarierea patrimoniului:

Observatie:

Obligativitatea inventarierii patrimoniului este prevazuta la art. 8 din legea nr. 82/1991, legea contabilitatii, aceasta fiind necesara a fi efectuata cel putin o data pe an.

Descriere:

Inventarierea patrimoniului presupune, pe langa acțiunile propriu-zise (identificare, numarare, masurare, confirmare) un set de activitati procedurale obligatorii care se concretizeaza in documente ce vor forma, la sfarsitul procesului, dosarul de inventariere.

Lista documentelor necesare in procesul de inventariere este compusa din: decizia de inventariere, declaratia gestionarului inainte de inventariere, declaratia gestionarului dupa inventariere, procesul verbal de inventariere, lista de inventariere.

Risc:

Nerespectarea reglementarilor legale cu privire la efectuarea inventarierii constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 400 lei la 5.000 lei.

Recomandare:

Recomandam efectuarea inventarierii patrimoniului atat pentru respectarea legislatiei, cat si mai ales pentru scopul prezentarii cu acuratete a activelor companiei.

         3. Numerotarea documente financiar – contabile:

Observatie:

Ordinul ministrului finantelor publice nr. 2634/2015 cuprinde reglementarile privitoare la documentele financiar-contabile, care a fost publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 910 din 9 decembrie 2015.

Descriere:

Societatea este responsabila de operatiunea de emitere a numerelor pentru documentele financiar-contabile care se realizeaza anual, la inceputul unui exercitiu financiar. Societatea emite o decizie care prevede numarul primului document din acel an, dupa care vor fi numerotate celelalte. Entitatea va mentiona in decizie persoana responsabila cu aceasta activitate, putand fi un angajat sau administratorul desemnat.

Risc:

Amenzile pentru inexistenta deciziilor de numerotare a documentelor financiar – contabile se situeaza intre 300 si 4.000 lei, conform legii contabilitatii nr. 82/1991.

Recomandare:

Recomandam implementarea procedurii de emitere a deciziilor de de numerotare a documentelor financiar – contabile.

      4. Disciplina financiara – tranzactii numerar:

Observatie:

Exista urmatoarele limitari privind tranzactiile cash, astfel:

  • Incasari:
    • Reprezentand contravaloarea unor prestari de servicii/livrari de bunuri: in limita unui plafon zilnic de 5.000 lei de la o persoana juridica, fizica autorizata etc.;
    • Reprezentand contravaloarea unor livrari de bunuri sau a unor prestari de servicii, incasari de creante, precum si imprumuturi primite sau alte finantari : se efectueaza in limita unui plafon zilnic de 10.000 lei de la o persoana fizica.
    • Plati:
      • Reprezentand contravaloarea a unor servicii/bunuri achizitionate: in limita unui plafon zilnic de 5.000 lei/persoana juridica, autorizata, dar nu mai mult de un plafon total de 10.000 lei/zi;
      • contravaloarea unor achizitii de bunuri sau a unor prestari de servicii, dividende, cesiuni de creante sau alte drepturi si restituiri de imprumuturi sau alte finantari se efectueaza cu incadrarea in plafonul zilnic de 10.000 lei catre o persoana fizica.
      • Reprezentand avansuri spre decontare: in limita unui plafon zilnic de 5.000 lei, stabilit pentru fiecare persoana care a primit avansuri spre decontare.

Sunt interzise plațile fragmentate in numerar catre furnizorii de bunuri și servicii pentru facturile a caror valoare este mai mare de 5.000 lei.

Persoanele/societatile pot achita facturile cu valori care depasesc plafonul de 5.000 lei, catre furnizorii de bunuri si servicii, astfel: 5.000 lei numerar, suma care depaseste acest plafon putand fi achitata numai prin instrumente de plata fara numerar.

Plafoanele de mai sus nu se aplica pentru urmatoarele tranzactii:

  • plata cheltuielilor de deplasare in interes de serviciu, in limita sumelor cuvenite pentru plata transportului, a diurnei, a indemnizatiei și a cazarii pe timpul deplasarii, precum si a cheltuielilor neprevazute efectuate in acest sens;
  • plata in numerar a impozitelor, taxelor, contributiilor, amenzilor si a altor obligatii datorate bugetului general consolidat al statului.

Risc:

In cazul nerespectarii plafoanelor de mai sus amenda aplicata va fi de 10% din suma incasata/platita care depaseste plafonul stabilit pentru fiecare tip de operatiune, dar nu mai putin de 100 lei.

Recomandare:

Recomandam respectarea limitelor plafoanelor de de tranzactii numerar atat pentru evitarea amenzilor cat si pentru respectarea prevederilor privind prevenirea spalarii banilor.

        5. Servicii primite de la nerezidenti

5.1 Servicii prestate, indiferent de locul prestarii

Potrivit Codului Fiscal, Compania este obligata a retine si a plati impozit pe veniturile realizate de nerezidenti in Romania.

Cota standard este 16% in cazul oricaror altor venituri impozabile obtinute din Romania, in afara de veniturile din dividende.

Exceptie (cota de impozit fiind 50%) reprezinta platile efectuate plati efectuate catre conturile bancare ale unei companii nerezidente, deschise in tari care nu au incheiat cu Romania un acord de schimb de informatii si numai daca astfel de plati rezulta din tranzactii artificiale.

In cazul in care exista o conventie de evitare a dublei impuneri incheiata intre Romania si tara nerezidentului beneficiar al venitului impozabil obtinut din Romania, cota de impozit care se aplica nu poate depasi cota prevazuta in conventie, aplicandu-se cota cea mai favorabila prevazuta in legislatia interna, conventie si/sau legislatia EU pentru tarile europene.

Astfel, pentru a fi evitat sau minimizat impozitul declarat si platit, societatea din Romania trebuie sa detina, la momentul platii, certificatul de rezidenta fiscala al furnizorului din statul de rezidenta fiscala.

Neprezentarea certificatului de rezidenta fiscala implica plata unui impozit de 19% sau asupra valorii platite, cost suplimentar care nu este considerat deductibil la calculul fiscal al impozitului pe profit

5.2 Prestate pe teritoriul Romaniei

Observatie:

Societatea din Romania are obligatia sa inregistreze la Autoritatea Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) contractele/documentele incheiate cu persoane juridice straine sau persoane fizice nerezidente care executa pe teritoriul Romaniei prestari de servicii de natura lucrarilor de constructii, de montaj, activitatilor de supraveghere, activitatilor de consultanta, de asistenta tehnica si a oricaror altor servicii prestate in Romania care genereaza venituri impozabile. Declaratia se completeaza si se depune pentru fiecare contract sau document care justifica prestarile efective de servicii efectuate pe teritoriul Romaniei, in termen de 30 de zile de la data incheierii contractelor sau de la data emiterii oricaror documente prevazute de lege.

Risc:

In cazul nedepunerii in termenul prevazut de lege, amenda posibila este intre 500 si 1.000 RON.

Recomandare:

Pe langa conformarea la obligatia de declarare, recomandam companiilor din Romania informarea partenerilor straini care vor fi analizati de catre ANAF din perspectiva generarii de sediu permanent in Romania.

         6. Dosarul preturilor de transfer:

Observatie:

Trebuie prezentat organelor fiscale, la cererea acestora, in cadrul unei inspectii fiscale, de societatile care are desfasoara tranzactii cu persoane afiliate si care inregistreaza tranzactii, cu o valoare totala anuala, exclusiv TVA, mai mare sau egala cu oricare din pragurile de semnificatie, prevazute mai jos.

In cazul marilor contribuabili:

  • 200.000 euro, in cazul dobanzilor incasate/platite pentru serviciile financiare, calculata la cursul de schimb comunicat de BNR valabil pentru ultima zi a anului fiscal;
  • 250.000 euro, in cazul tranzactiilor privind prestarile de servicii primite/prestate, calculata la cursul de schimb comunicat de BNR valabil pentru ultima zi a anului fiscal;
  • 350.000 euro, in cazul tranzactiilor privind achizitii/vanzari de bunuri corporale sau necorporale, calculata la cursul de schimb comunicat de BNR valabil pentru ultima zi a anului fiscal.

In cazul contribuabililor mici si mijlocii:

  • 50.000 euro, in cazul dobanzilor incasate/platite pentru serviciile financiare, calculata la cursul de schimb comunicat de BNR valabil pentru ultima zi a anului fiscal;
  • 50.000 euro, in cazul tranzactiilor privind prestarile de servicii primite/prestate, calculata la cursul de schimb comunicat de BNR valabil pentru ultima zi a anului fiscal;
  • 100.000 euro, in cazul tranzactiilor privind achizitii/vanzari de bunuri corporale sau necorporale, calculata la cursul de schimb comunicat de BNR valabil pentru ultima zi a anului fiscal.

Risc:

Neprezentarea dosarului prețurilor de transfer la prima solicitare facuta de organul fiscal competent este sanctionata contraventional printr-o amenda intre 12.000 si 14.000 de lei (persoane juridice – contribuabili mijlocii și mari), respectiv 2.000 – 3.500 de lei (persoane juridice – contribuabili mici și persoane fizice). In plus, neprezentarea dosarului de preturi de transfer da dreptul autoritatilor fiscale de a reconsidera anumite tranzactii intre parti afiliate si de a emite decizie de impunere.

7. Obligatia referitoare la DAC6:

Ce se raporteaza?

Tranzactiile transfrontaliere care prezinta indicii ca au fost realizate cu scopul eliminarii sau reducerii obligațiilor fiscale.

De ce se raporteaza?

Pentru un control cat mai bun al fiscului (din intreaga UE) privind riscul fiscal al contribuabilului.

Cine raporteaza?

Consultantii fiscali, avocații, contabilii, auditorii sau orice alte persoane care participa direct sau indirect la gestionarea schemelor de optimizare fiscala.

Cand se raporteaza?

Pentru tranzactiile realizate dupa 25 iunie 2018, raportarea se face in iulie – august 2020. Pentru cele de dupa 1 iulie 2020, raportarea se va face in 30 de zile. In prezent, la nivel european se discuta amanarea pana la data de 28 februarie 2021 a tranzactiilor al caror prim pas de implementare a fost intre 25 iunie 2018 și 30 iunie 2020.

Cum se raporteaza?

Completand formularul privind tranzactiile transfrontaliele ce va fi furnizat in perioada urmatoare de ANAF.

Risc:

In cazul nedeclaratii tranzactiilor care intra sunt incidenta acestei directive, se pot aplica urmatoarele amenzi:

  • intre 20.000 lei și 100.000 lei – pentru intermediari si contribuabili – in cazul neraportarii sau raportarii cu intarziere a tranzactiilor care fac obiectul raportarii;
  • intre 5.000 lei și 30.000 lei – pentru intermediarii care fac obiectul unei obligatii de pastrare a secretului profesional – pentru neindeplinirea obligatiei de notificare a altui intermediar sau a contribuabilului relevant.

Echipa noastră de profesionişti vă stă la dispoziţie pentru orice clarificări sau detalii suplimentare necesare în analiza Dumneavoastră. Informaţiile prezentate mai sus reprezintă doar un rezumat al aspectelor pe care le considerăm relevante în legislaţia publicată recent. Această informare legislativă nu este exhaustivă şi nu este destinată a fi utilizata drept consultanţă într-o anume chestiune dată. Invităm toti cititorii să ne contacteze pentru mai multe clarificări cu privire la orice aspect specific. Echipa Argus Audit şi asociaţii săi nu işi asumă răspunderea cu privire la acţiunile întreprinse de terţe părţi în legătură cu informaţiile prezentate în publicaţiile noastre în mod exclusiv.