Începând cu data de 21.07.2019 a intrat în vigoare o nouă reglementare în ceea ce privește prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, respectiv Legea 129/2019.
Aceasta lege vine cu obligații noi pentru societăți precum și pentru asociații, fundații și fiducii.

Astfel, conform art. 19 alin (1) persoanele juridice de drept privat și fiduciile înregistrate pe teritoriul României sunt obligate să obțină și să dețină informații adecvate, corecte și actualizate cu privire la beneficiarul lor real, inclusiv cu privire la modalitatea prin care se concretizează această calitate, și să le pună la dispoziția organelor de control și a autorităților de supraveghere, la solicitarea acestora. Totodată conform alin. (3) persoanele juridice și fiduciarii înregistrați pe teritoriul României au obligația de a furniza entităților raportoare (ex. bănci, avocați, contabili, auditori etc), în timp util, pe lângă informațiile privind proprietarul lor de drept si informații privind beneficiarul real.

Conform noilor prevederi legale informațiile privind beneficiarul real includ cel puțin:

a) în cazul societăților prevăzute în Legea societăților nr. 31/1990, republicată, cu
modificările și completările ulterioare:

b) în cazul fiduciilor:

  1. constituitorul/constituitorii;
  2. fiduciarul/fiduciarii;
  3. protectorul/protectorii, dacă există;
  4. beneficiarii sau, în cazul în care persoanele care beneficiază de construcția juridică sau entitatea juridică nu au fost încă identificate, categoria de persoane în al căror interes principal se constituie sau funcționează construcția juridică sau entitatea juridică;
  5. oricare altă persoană fizică ce exercită controlul în ultimă instanță asupra fiduciei prin exercitarea directă sau indirectă a dreptului de proprietate sau prin alte mijloace;

c) în cazul entităților juridice precum fundațiile și al construcțiilor juridice similare fiduciilor, persoana fizică (persoanele fizice) care ocupă poziții echivalente sau similare celor menționate la lit. b);

d) în cazul persoanelor juridice, altele decât cele prevăzute la lit. a)-c), și al entităților care administrează și distribuie fonduri:

  1. persoana fizică beneficiară a cel puțin 25% din bunurile, respectiv părțile sociale sau acțiunile unei persoane juridice sau ale unei entități fără personalitate juridică, în cazul în care viitorii beneficiari au fost deja identificați;
  2. grupul de persoane în al căror interes principal se constituie ori funcționează o persoană juridică sau entitate fără personalitate juridică, în cazul în care persoanele fizice care beneficiază de persoana juridică sau de entitatea juridică nu au fost încă identificate;
  3. persoana sau persoanele fizice care exercită controlul asupra a cel puțin 25% din bunurile unei persoane juridice sau entități fără personalitate juridică, inclusiv prin exercitarea puterii de a numi sau de a revoca majoritatea membrilor organelor de administrație, conducere sau supraveghere a respectivei entități.

Informațiile privind beneficiarul real urmează a se înregistra după caz:

  1. într-un registru central organizat la nivelul Oficiului Național al Registrului Comerțului pentru persoanele juridice care au obligația de înmatriculare în registrul comerțului, cu excepția regiilor autonome, companiilor și societăților naționale;
  2. într-un registru central organizat la nivelul Ministerului Justiției pentru asociații și fundații;
  3. într-un registru central organizat la nivelul Agenției Naționale de Administrare Fiscală în cazul fiduciilor.

Conform art. 56 din legea 129/2019 persoanele juridice supuse obligației de înregistrare în registrul comerțului, cu excepția regiilor autonome, companiilor și societăților naționale și societăților deținute integral sau majoritar de stat, depun la înmatriculare, anual sau ori de câte ori intervine o modificare o declarație privind beneficiarul real al persoanei juridice, în vederea înregistrării în Registrul beneficiarilor reali al societăților. Aceasta declaratie trebuie sa cuprindă datele de identificare ale beneficiarilor reali, precum și modalitățile în care se exercită controlul asupra persoanei juridice. Datele de identificare cuprind numele, prenumele, data nașterii, codul numeric personal, seria și numărul actului de identitate, cetățenia, domiciliul sau reședința.

Termene de depunere a declarațtiei privind beneficiarul real:

  • la inmatriculare;
  • 15 zile de la aprobarea situațiilor financiare anuale;
  • 15 zile de modificarea datelor de identificare a beneficiarului real.

Nerespectarea de către reprezentantul legal al persoanelor juridice a obligației de
depunere a declarației privind datele de identificare ale beneficiarului real constituie contravenție și se sancționează cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei.

Termenul pentru depunerea declarației privind datele de identificare ale beneficiarului real pentru persoanele juridice înregistrate în registrul comerțului la data intrării în vigoare a noilor reglementări este de 12 luni, respectiv până la data de 20.07.2020. Nerespectarea de către administratorul care reprezintă societatea a obligației de mai sus constituie contravenție și se sancționează cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei.

Nerespectarea obligației pentru persoanele juridice de drept privat și fiduciile înregistrate pe teritoriul României de a deține informații adecvate, corecte și actualizate cu privire la beneficiarul lor real, inclusiv cu privire la modalitatea prin care se concretizează această calitate constituie contraventie si se sancționează astfel:

a) Pentru persoana fizica cu avertisment sau amendă de la 25.000 lei la 150.000 lei;

b) Pentru persoana juridica cu avertisment sau cu amendă prevăzută pentru persoana fizica ale cărei limite maxime se majorează cu 10% din veniturile totale raportate la perioada fiscală încheiată, anterioară datei întocmirii procesului-verbal de constatare și sancționare a contravenției. Sancțiunile și măsurile pot fi aplicate membrilor organului de conducere și altor persoane fizice care sunt responsabile de încălcarea legii.

Legea prevede si o serie de sancțiuni complementare cum ar fi:

a) confiscarea bunurilor destinate, folosite sau rezultate din contravenție;

b) suspendarea avizului, acordului sau a autorizației de exercitare a unei activități ori, după caz, suspendarea activității operatorului economic, pe o durată de la o lună la 6 luni;

c) retragerea licenței sau a avizului pentru anumite operațiuni ori pentru activități de comerț exterior, pe o durată de la o lună la 6 luni sau definitiv;

d) blocarea contului bancar pe o durată de la 10 zile la o lună;

e) anularea avizului, acordului sau a autorizației de exercitare a unei activități;

f) închiderea sucursalei sau a altui sediu secundar;

g) o declarație publică în care se identifică persoana fizică sau juridică și natura
încălcării;

h) un ordin prin care se impune persoanei fizice sau juridice să pună capăt comportamentului respectiv și să se abțină de la repetarea acestuia;

i) o interdicție temporară de a exercita funcții de conducere în entitățile raportoare
împotriva oricărei persoane cu responsabilități de conducere într-o entitate obligată sau a oricărei alte persoane fizice declarate responsabilă de încălcare.

Echipa noastră de profesionişti vă stă la dispoziţie pentru orice clarificări sau detalii suplimentare necesare în analiza Dumneavoastră. Informaţiile prezentate mai sus reprezintă doar un rezumat al aspectelor pe care le considerăm relevante în legislaţia publicată recent. Această informare legislativă nu este exhaustivă şi nu este destinată a fi utilizata drept consultanţă într-o anume chestiune dată. Invităm toti cititorii să ne contacteze pentru mai multe clarificări cu privire la orice aspect specific. Echipa Argus Audit şi asociaţii săi nu işi asumă răspunderea cu privire la acţiunile întreprinse de terţe părţi în legătură cu informaţiile prezentate în publicaţiile noastre în mod exclusiv.