Companiile trebuie sa finalizeze analiza tuturor tranzactiilor transfrontaliere pe care le-au realizat cu partenerii din alte state pana in prezent.
Analiza trebuie documentata temeinic pentru a putea sustine decizia de a le raporta autoritatilor fiscale sau daca se demontreaza ca nu trebuie raportate.
Tranzactiile derulate in perioada
01 iulie 2020 – 31 decembrie 2020 – Termen raportare 31 ianuarie 2021
25 iunie 2018 – 30 iunie 2020 – Termen raportare 28 februarie 2021
Ulterior, analiza si documentarea va trebui sa fie permanenta, cu obligatia de raportare in 30 de zile.
Scopul raportarilor DAC6 este identificarea tranzactiilor transfrontaliere derulate in scopul obtinerii unui beneficiu fiscal, respectiv plata unor impozite si taxe mai mici.
Semnele distinctive întâlnite de obicei în aranjamentele care vizează utilizarea regimului fiscal pentru a obține un avantaj fiscal, sunt structurate astfel:
A. Semne distinctive generice legate de testul beneficiului principal (MBT) ;
B. Semne distinctive specifice legate de testul beneficiului principal;
C. Semne distinctive specifice în legătură cu tranzacții transfrontaliere, din care unele legate de testul beneficiului principal;
D. Semne distinctive care privesc schimbul automat de informații și beneficiarul real;
E. Semne distinctive care privesc prețurile de transfer.
Obligatia de raportare revine intermediarului sau contribuabilului relevant.
Contribuabilul relevant este orice persoană căreia îi este pus la dispoziție pentru implementare, care este pregătită să implementeze sau care a implementat primii pași ale unui aranjament transfrontalier raportabil.
Obligația de raportare a unui aranjament transfrontalier cade în sarcina contribuabilului relevant doar în situația în care nu există un intermediar care să aibă obligația de a raporta informațiile privind respectivul aranjament, intr-una din urmatoarele situatii:
- intermediarul nu îndeplinește nici una din condițiile suplimentare prevăzute la art. 286 lit. v), pct. 1 – 5 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală;
Intermediar – orice persoană care proiectează, comercializează, organizează, pune la dispoziție în vederea implementării sau gestionează implementarea unui aranjament transfrontalier care face obiectul raportării
De asemenea, înseamnă orice persoană care, având în vedere faptele și circumstanțele relevante și pe baza informațiilor disponibile, a cunoștințelor de specialitate relevante și a înțelegerii necesare pentru furnizarea acestor servicii, știe sau ar fi rezonabil de așteptat să știe că s-a angajat să furnizeze, direct sau prin intermediul altor persoane, ajutor, asistență sau consiliere cu privire la proiectarea, comercializarea, organizarea, punerea la dispoziție în vederea implementării sau gestionarea implementării unui aranjament transfrontalier care face obiectul raportării.
Orice persoană are dreptul să furnizeze A.N.A.F. dovezi că nu a știut și nu ar fi fost rezonabil de așteptat să știe că a fost implicată într-un aranjament transfrontalier care face obiectul raportării. în acest scop, persoana respectivă se poate raporta la toate faptele și circumstanțele relevante, la informațiile disponibile, precum și la cunoștințele sale de specialitate relevante și la capacitatea sa de înțelegere.
Pentru a fi un intermediar, o persoană trebuie să îndeplinească cel puțin una dintre următoarele condiții suplimentare:
- să fie rezidentă în scopuri fiscale în România
- să aibă un sediu permanent pe teritoriul României prin intermediul căruia să fie furnizate serviciile legate de aranjamentul în cauză
- să fie constituită în România sau să fie reglementată de legislația națională a României
- să fie înregistrată într-o asociație profesională în legătură cu prestarea de servicii juridice, fiscale sau de consultanță din România
2. nu există un intermediar (aranjamentul este dezvoltat intern);
3. intermediarul invocă obligația de păstrare a secretului profesional.
Obligația de raportare a aranjamentului transfrontalier revine contribuabilului relevant în situația în care există unul sau mai mulți intermediari, dar niciunul nu se încadrează într-una din condițiile prevăzute in Codul de procedură fiscală.
De asemenea, dacă un contribuabil relevant proiectează un aranjament pentru sine, atunci îi revine obligația de raportare a informațiilor privitoare la aranjamentul transfrontalier raportabil.
Constituie contraventie :
- Neraportarea ori raportarea cu intarziere de catre intermediarii sau contribuabilii relevanti a aranjamentelor transforntaliere care fac obiectul raportarii
Sanctiune : amenda de la 20.000 lei la 100.000 lei.
- Neindeplinirea de catre intermediar a obligatiei de notificare a altui intermediar sau a contribuabilului relevant
Sanctiune : amenda de la 5.000 lei la 30.000 lei.
Echipa noastră de profesionişti vă stă la dispoziţie pentru orice clarificări sau detalii suplimentare necesare în analiza Dumneavoastră. Informaţiile prezentate mai sus reprezintă doar un rezumat al aspectelor pe care le considerăm relevante în legislaţia publicată recent. Această informare legislativă nu este exhaustivă şi nu este destinată a fi utilizata drept consultanţă într-o anume chestiune dată. Invităm toti cititorii să ne contacteze pentru mai multe clarificări cu privire la orice aspect specific. Echipa Argus Audit şi asociaţii săi nu işi asumă răspunderea cu privire la acţiunile întreprinse de terţe părţi în legătură cu informaţiile prezentate în publicaţiile noastre în mod exclusiv.