In conformitate cu prevederile cuprinse in Legea nr. 53/2003 din Codul Muncii cu modificarile si actualizarile ulterioare, angajatorii au obligatia sa intocmeasca Regulamentul de Ordine Interioara in termen de 60 de zile de la data dobandirii personalitatii juridice.

Regulamentul intern cuprinde cel puțin următoarele categorii de dispoziții:

a) reguli privind protecția, igiena și securitatea în muncă în cadrul unității;

b) reguli privind respectarea principiului nediscriminării și al înlăturării oricărei forme de încălcare a demnității;

c) drepturile și obligațiile angajatorului și ale salariaților;

d) procedura de soluționare a cererilor sau a reclamațiilor individuale ale salariaților;

e) reguli concrete privind disciplina muncii în unitate;

f) abaterile disciplinare și sancțiunile aplicabile;

g) reguli referitoare la procedura disciplinară;

h) modalitățile de aplicare a altor dispoziții legale sau contractuale specifice;

i) criteriile și procedurile de evaluare profesională a salariaților.

In plus, dorim sa atragem atentia asupra obligativitatii includerii in Regulamentul Intern a urmatoarelor clauze :

  1. Legea nr. 167/2020 privind prevenirea și sancționarea tuturor formelor de discriminare precizeaza in mod expres obligativitatea modificarii Regulamentului Intern pentru a introduce sanctiuni disciplinare in acest sens.

„Angajatorul are obligația de a lua orice măsuri necesare în scopul prevenirii și combaterii actelor de hărțuire morală la locul de muncă, inclusiv prin prevederea în regulamentul intern al unității de sancțiuni disciplinare pentru angajații care săvârșesc acte sau fapte de hărțuire morală la locul de muncă”

„Constituie hărțuire morală la locul de muncă și se sancționează disciplinar, contravențional sau penal, după caz, orice comportament exercitat cu privire la un angajat de către un alt angajat care este superiorul său ierarhic, de către un subaltern și/sau de către un angajat comparabil din punct de vedere ierarhic, în legătură cu raporturile de muncă, care să aibă drept scop sau efect o deteriorare a condițiilor de muncă prin lezarea drepturilor sau demnității angajatului, prin afectarea sănătății sale fizice sau mentale ori prin compromiterea viitorului profesional al acestuia, comportament manifestat în oricare dintre următoarele forme:

  • conduită ostilă sau nedorită;
  • comentarii verbale;
  • acțiuni sau gesturi”

Potrivit aceleiasi legi, nerespectarea acestei prevederi atrage dupa sine, amenzi între 30.000 și 50.000 de lei.

2. Legea nr. 213/2020 pentru modificarea și completarea Legii nr. 53/2003 – Codul               muncii, în privința soluționării amiabile a conflictelor individuale de muncă și                   organizării activității de resurse umane și de salarizare.

Potrivit Legii, unul dintre elementele care trebuie să fie incluse obligatoriu în Regulamentul Intern va fi procedura de soluționare pe cale amiabilă a conflictelor, reclamatiilor sau cererilor individuale de muncă ale salariaților.

3. Legea nr. 55/2020 privind unele măsuri pentru prevenirea și combaterea                            efectelor pandemiei de COVID-19.

Obligativitatea adaugarii in Regulamentul Intern a noilor măsuri luate pentru a preveni răspândirea Covid-19 în companie. Acestea trebuie sa contina:

  • Obligatiile angajatorului privind Reguli de sănătate și securitate în muncă (printre care : masurarea temperaturii la intrarea in incinta firmei, igienizarea spatiilor, distantarea sociala, decalarea programului de lucru, etc.)
  • Obligatiile angajatului privind Reguli de sănătate și securitate în muncă (printre care : purtarea mastii de protectie si a manusilor, dezinfectarea mainilor, respectarea pauzelor de masa in ture, anuntarea angajatorului in cazul în care se simt rău sau consideră că prezintă simptome caracteristice COVID-19, etc.)

Nerespectarea acestei prevederi atrage dupa sine, amenzi între 4.000 de lei la 10.000 de lei.

Modificarile asupra Regulamentului Intern presupun încheierea unui act additional si actualizarea acestuia se aduce la cunoştinţă salariaţilor de catre angajator.

Echipa noastră de profesionişti vă stă la dispoziţie pentru orice clarificări sau detalii suplimentare necesare în analiza Dumneavoastră. Informaţiile prezentate mai sus reprezintă doar un rezumat al aspectelor pe care le considerăm relevante în legislaţia publicată recent. Această informare legislativă nu este exhaustivă şi nu este destinată a fi utilizata drept consultanţă într-o anume chestiune dată. Invităm toti cititorii să ne contacteze pentru mai multe clarificări cu privire la orice aspect specific. Echipa Argus Audit şi asociaţii săi nu işi asumă răspunderea cu privire la acţiunile întreprinse de terţe părţi în legătură cu informaţiile prezentate în publicaţiile noastre în mod exclusiv.