În vederea planificarii fiscale a companiilor, dorim să vă prezentăm în cele ce urmează tratamentul actual al ajustărilor pentru deprecierea creanţelor comerciale pe care societăţile au dreptul să le deducă la calculul impozitului pe profit în situaţia în care îndeplinesc prevederile în vigoare.

Astfel, societăţile au dreptul la deducerea ajustărilor pentru depreciere creanţelor comerciale în limita unui procent de 50% din valoarea acestora, dacă creanţele îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii:

  1. sunt neîncasate într-o perioadă ce depășește 270 de zile de la data scadenței;
  2. nu sunt garantate de altă persoană;
  3. sunt datorate de o persoană care nu este persoană afiliată contribuabilului.

De asemenea, ajustările pentru deprecierea creanțelor comerciale pot fi deduse în limita unui procent de 100% din valoarea creanțelor comerciale dacă respectivele creanțe îndeplinesc cumulativ următoarele condiții:

  1. sunt deținute la o persoană juridică asupra căreia este declarată procedura de deschidere a falimentului, pe baza hotărârii judecătorești prin care se atestă această situație, sau la o persoană fizică asupra căreia este deschisă procedura de insolvență pe bază de:
  2. plan de rambursare a datoriilor;
  3. lichidare de active;
  4. nu sunt garantate de altă persoană;
  5. sunt datorate de o persoană care nu este persoană afiliată contribuabilului.

(O persoană este afiliată dacă relația ei cu altă persoană este definită de cel puțin unul dintre următoarele cazuri:

  1. o persoană fizică este afiliată cu altă persoană fizică dacă aceasta este soț/soție sau rudă până la gradul al III-lea inclusiv;
  2. o persoană fizică este afiliată cu o persoană juridică dacă persoana fizică deține, în mod direct sau indirect, inclusiv deținerile persoanelor afiliate, minimum 25% din valoarea/numărul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot ale unei persoane juridice ori dacă controlează în mod efectiv persoana juridică;
  3. o persoană juridică este afiliată cu altă persoană juridică dacă cel puțin aceasta deține, în mod direct sau indirect, inclusiv deținerile persoanelor afiliate, minimum 25% din valoarea/numărul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot la cealaltă persoană juridică ori dacă controlează în mod efectiv acea persoană juridică;
  4. o persoană juridică este afiliată cu altă persoană juridică dacă o persoană deține, în mod direct sau indirect, inclusiv deținerile persoanelor sale afiliate, minimum 25% din valoarea/numărul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot atât la prima persoană juridică, cât și la cea de-a doua ori dacă le controlează în mod efectiv.)

Totodată, în situatia în care creanţele pe care societăţile au dreptul să le ajusteze, conform criteriilor mai sus menţionate, sunt purtătoare de TVA, baza de impozitare se reduce în cazul în care contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate încasa ca urmare a intrării în faliment a beneficiarului sau ca urmare a punerii în aplicare a unui plan de reorganizare admis și confirmat printr-o sentință judecătorească, prin care creanța creditorului este modificată sau eliminată.

Ajustarea este permisă începând cu data pronunțării hotărârii judecătorești de confirmare a planului de reorganizare, iar, în cazul falimentului beneficiarului, începând cu data sentinței sau, după caz, a încheierii, prin care s-a decis intrarea în faliment, conform legislației privind insolvența.

Ajustarea se efectuează în termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie a anului următor celui în care s-a pronunțat hotărârea judecătorească de confirmare a planului de reorganizare, respectiv a celui în care s-a decis, prin sentință sau, după caz, prin încheiere, intrarea în faliment.

 

Bibliografie

Ordin 1802/2014

Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal

Echipa noastră de profesionişti vă stă la dispoziţie pentru orice clarificări sau detalii suplimentare necesare în analiza Dumneavoastră. Informaţiile prezentate mai sus reprezintă doar un rezumat al aspectelor pe care le considerăm relevante în legislaţia publicată recent. Această informare legislativă nu este exhaustivă şi nu este destinată a fi utilizata drept consultanţă într-o anume chestiune dată. Invităm toti cititorii să ne contacteze pentru mai multe clarificări cu privire la orice aspect specific. Echipa Argus Audit şi asociaţii săi nu işi asumă răspunderea cu privire la acţiunile întreprinse de terţe părţi în legătură cu informaţiile prezentate în publicaţiile noastre în mod exclusiv.